Isnin, 24 Disember 2012

SENAMAN KECANTIKAN

Senaman

Senaman adalah aktiviti yang dibuat untuk mejadi tubuh badan sihat, berotot, cantik dan dimana aktiviti dilakukan secara berterusan atau pun kadang kala sahaja.  Senaman tidak semeestinya dilakukan dengan terlalu agresif ataupun dengan mnegunakan peralatan yang mahal.  Yang penting, ianya perlu dilakukan secara beterusan, tetap dengan tahap sederhana.  Dalam erti kata lain, apabila membuat sesuatu senaman, hendaklah dengan rutin tetap, tempoh yang sama dan perbuatan yang tidak terlalu mendatangkan rasa penat atau letih.  Sebahagian daripada senaman ringan bagi memastikan individu boleh melakukannya setiap hari ataupun ketika bercuti.
 
Supaya Perut Tidak Buncit – Cara Kempiskan Perut
 
Baringkan diri secara terlentang, letakkan kedua tangan dibawak kepala.  Angkat kedua-dua kaki sehingga kedudukan menjadi 90 darjah (tegak). Lakukan sebanyak 15 kali. 

Supaya Payudara Tidak Kendur - Agar Pejal &  Menarik
 
 
 
Kedudukan kedua tangan seperti berpeluk tubuh tetapi jangan sampai menyentuh buah dada.  Tolak tangan kearah berlawanan.  Lakukan sebanyak 15 kali.  Kemudian angkat kedua tangan sedikit tinggi (paras dagu) lakukan gerakan yang sama (tolak tangan kearah berlawanan) Lakukan sebanyak 15 kali.  Akhir sekali, angkat kedua tangan keparas kepala, lakukan sama juga iaitu tolak tangan kearah berlawanan sebanyak 15 kali.
Supaya Otot Punggung Tegang - Agar Pejal & Menarik
Baringkan diri secara terlentang, angkat peha sebelah kanan sehingga kedudukan menjadi 90 darjah (tegak). Lakukan sebanyak 15 kali.  Ulang senaman yang sama pada sebelah peha kiri juga.  Kemudian peha diangkat dengan membengkokkan lutut dan meluruskan kembali.  Ulang sebanyak 10 kali.  Akhir sekali,dalam keadaan masih terlentang, gerakkan bahagian bawah badan (dari pinggang ke kaki) kekanan dan kekiri sebanyak 10 kali.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan