Isnin, 24 Disember 2012

PENGETAHUAN PENJAGAAN KECANTIKAN TUBUH BADAN

Kita sebagai perempuan memang amat mengetahui bahawa “Wanita” tidak dapat dipisahkan dari kecantikan.  Walau tidak secantik mana, kebersihan dan keterampilan perlu dipupuk dan jaga.  Dilaman ini, saya akan berkongsi pengetahuan yang pernah saya perolehi dimana suatu ketika dahulu pernah saya pelajari dengna mengikuti mengikuti kursus-kursus kecantikan Mustika Ratu. Pusat-pusat kecantikan ketika itu sangatlah terhad, masih terakam diingatan saya Cuma hanya produk Mustika Ratu dan Ratu Ayu Solo saja yang menjadi perhatian.  Sehinggalah tumbuhnya pusat-pusat kecantikan yang lain bagaikan cendawan kembang selepas hujan.

Bekerja dipusat kecantikan tradisional juga menjadikan saya dapat memperluaskan kebolehan yang sedia ada ini. Disamping itu sempat juga saya mengikuti kursus tatarias wajah dan kecantikan tubuh.  Dengan pengetahuan yang ada ini saya titipkan dilaman ini.  Perawatan badan merakumi urut, lulur dan mandi.  Disini saya cuma tekankan kepada jenis-jenis mandian:  mandi bunga, mandi limau, mandi susu, mandi rempah dan mandi garam.

Saya ceritakan beberapa kebaikan dengan melakukan mandian-mandian ini:  Istilah mandi adalah membersihkan diri iaitu bersih dari kotoran setelah satu hari aktif bergerak samada bekerja ataupun bermain.  Badan akan merasa segar apabila kita mandi lebih-lebih lagi dalam cuaca yang sangat panas.  Bagi sesetengah orang mereka gemar untuk mandi menggunakan air sejuk dan setengahnya pula mandi menggunakan air panas.  Namun apapun kaedah mandi, yang pasti keputusannya adalah untuk kesegaran dan kebersihan diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan